MEMÒRIA DE LES ACTIVITATS DE LA FUNDACIÓ FITA DURANT L’ANY 2019

Segons l’article 4 dels seus estatuts, la Fundació Fita té per objecte:

La promoció, divulgació i defensa de les manifestacions de l’esperit humà, de tots els temps i països, que tinguin un sentit de progrés i de modernitat (entenent aquests termes més pel seu significat de portadors de valors cognitius, ètics i estètics que no pel de referència a tot allò que és recent), i particularment l’art contemporani d’aquest mateix sentit en les seves diverses formes d’expressió.

L’exposició, la catalogació, la preservació i la divulgació de l’obra i del pensament de Domènec Fita.

L’organització d’estudis, seminaris, cursos, conferències, col·loquis, edicions, exposicions i qualsevol altra activitat encaminada a l’educació artística i el perfeccionament de la sensibilitat dels ciutadans relativa al tipus de manifestacions, d’obres d’art i de pensament esmentat abans.

La publicació de llibres, documents, discs, films, etc., i la reproducció, en tota mena de formes, les obres de caràcter artístic, amb subjecció al que disposi la legislació vigent.

La concessió de premis, beques i recompenses a fi de contribuir a despertar vocacions i a la formació d’artistes joves, així com ajudar-los en el seu treball, a divulgar i valoritzar la seva obra.

Per tal de complir amb aquests propòsits, la Fundació Fita realitza les següents activitats genèriques:

• Exposicions d’obra recent de Domènec Fita, amb l’objectiu de donar a conèixer i difondre l’obra nova de l’artista.
  • Exposicions i activitats relacionades amb obra ja feta de Domènec Fita, amb l’objectiu de donar a conèixer i difondre obra inèdita o poc exposada. A aquest objectiu es destina el projecte GLOSSARI FITA, un cicle de conferències temàtiques que es relacionen amb una exposició d’obra de Fita que respon a aquestes característiques.
  • Enregistrament audiovisual de l’obra de Domènec Fita, que permetrà disposar d’un arxiu complet de l’obra i l’activitat de l’artista.
  • Promoció/producció de publicacions (literàries o audiovisuals) que preservin i divulguin l’obra i el pensament de l’artista.
  • Exposicions/Activitats en col·laboració amb altres entitats, amb l’objectiu de donar a conèixer l’espai, establir relacions en xarxa i captar nous públics.
  • Suport a activitats de Domènec Fita en altres espais.
  • Producció d’activitats de Domènec Fita en altres espais.
  • Beca-Ajuda per a joves artistes, que contempla una remuneració en metàl·lic i una exposició en l’espai de la Fundació. Té periodicitat anual.

Activitats específiques realitzades l’any 2019:

ACTIVITATS REALITZADES:

• 11/01/2019 a 15/02/2019. “55 urnes per la llibertat”. Organitza ANC Girona. FFita col·labora juntament amb CCultura. Sala Fita i sala Seu.

Ha estat l’exposició més visitada de l’any, amb un notable èxit, tant per la temàtica com per la qualitat de les obres.

Públic: 1.600 persones.

• 12/01/2019. Concert Nova Cançó 2.0. Amics de la Coral Genciana. Auditori La Mercè.
  • 28/01/2019. Converses amb David Fernàndez i Vicent Partal. Auditori Irla.
  • 14/02/2019. Concert “Improperis”. Pascal Comelade, Pere Figueres, Roger Cosme-Esteve i Gerard Meloux. Auditori Viader. 150 persones.

Totes les activitats complementàries van omplir l’aforament.

• 22/02/2019 a 17/04/2019. “Convivències. Diàlegs III”. Xicu Cabanyes i Barraca. Sala Fita i sala Seu. Organitza FFita.

En aquesta ocasió hem fusionat 2 línies de treball: Mestres Artistes i Diàlegs i hem obtingut una síntesi de l’ofici d’artista i de la veterania tant d’en Xicu com d’en Barraca. 1.200 persones.

• 21/03/2019 i 23/03/2019. Dins el marc de les activitats de “Convivències. Diàlegs 3”, taula rodona (a la sala Seu. 40 persones) i visita guiada (FFita i bosc de can Ginebreda. 40 persones).

Les activitats paral·leles han tingut un gran èxit de públic que ha ajudat a arrodonir la proposta.

• 24/02/2019. “Egmont. Per la llibertat i contra la repressió”. Concert al teatre municipal, organitzat per la Comissió de la dignitat. Gravat de Fita i SebiSubirós.

Participem en aquesta activitat amb l’edició conjunta d’un gravat i el programa de mà.

• 18/03/2019. Presentació del documental de CélineXicola “Entre quatre parets”. Aula magna de la CCultura. Beca de l’ajuntament de Girona, FFita col·labora. 150 persones.

Col·laboració amb l’Ajuntament de Girona.

• 25/04/2019 a 24/05/2019. Exposició “Fita | Goteix”. Sala Seu. 500 persones.

Exposició de la darrera obra de Fita a partir de dues constants del seu fer artístic: esquitx i degoteig.

• 085/05/2019. Dins el marc del curs “El flâneur a la finestra”, conferència “Cap on va l’homosapiens?”, de JochenScheerer. Sessió extra. 60 persones.

Sessió extraordinària del Flâneur a la finestra amb una proposta innovadora sobre el futur de la humanitat. Èxit de públic.

• 15/05/2019. Visita dels alumnes de 5è i 6è de l’escola de Flaçà a la casa/taller d’en Fita. 100 persones.

Bon nivell de participació per part dels alumnes i interès per a conèixer l’obra de Fita. Tant el Fita com els alumnes van gaudir d’allò més amb la vetllada.

• 31/05/2019 a 30/06/2019. Exposició col·lectiva “Grup Girona ens emociona”. Sala Seu. Organitza Girona ens emociona (cessió d’espai). 400 persones.

Vam acollir aquesta exposició d’un variat grup d’artistes gironins amb la temàtica de la ciutat de Girona.

• 31/05/2019 a 22/06/2019. Dins el marc de la mostra inund’art, exposició de fotografia d’Eugeni Prieto. Sala Fita. Organitza inund’art. FFita col·labora juntament amb CCultura. 500 persones.

Col·laboració anual amb el Festival inund’art.

• Juliol: Fita | obra de fons. 60 persones.

• 2/07/2019. Conversa sobre l’educació no formal artística. Organitza CoNCA, amb el suport de TACA. FFita acull (cessió d’espai). Sala Seu. 12 persones.

Acollim una jornada informativa del CoNCA relativa a educació artística no formal.

• 12/07/2019. 1a Jornada formativa/informativa d’ACEFIR. Acollim (cessió d’espai). Sala Seu. 15 persones.

Acollim la 1a Jornada formativa/informativa de l’associació Catalana per a l’Educació, la Formació i la Recerca.

• Agost: tancat per vacances.

• 20/09/2019 a 13/12/2019. Exposició “Esquerda del temps”, de Clara Oliveras i Roser Bover. 4a edició del projecte “Diàlegs”. Sala Fita. Fins a 15/11/2019 1.300 persones.

Quarta proposta del projecte Diàlegs que recull el drama dels refugiats i l’emigració en tota la seva cruesa. Èxit de públic a la presentació i visita.

• 4/11/2019. Presentació del llibre “Una veu de l’exili”, de Salomó Marquès. Activitat emmarcada dins del projecte Diàlegs 4. Sala Seu. 60 persones.

Com a activitat complementària a Diàlegs 4 Salomó Marquès presenta el llibre que publica cartes des de l’exili.

• 20/09/2019 a 15/01/2019. Exposició “Força i gest en l’obra de Fita (1975-1999)”. Sèrie Dolor de Fita. Sala Seu. 800 persones.

Ens ha semblat adient exposar al mateix temps que els Diàlegs 4 l’obra de Fita sobre la Guerra de Bòsnia concretada en la Sèrie Dolor del 1999.

• 25/10/2019. 2a Jornada formativa/informativa d’ACEFIR. Cessió d’espai. Sala Seu. 15 persones.

Acollim la 2a Jornada formativa/informativa de l’associació Catalana per a l’Educació, la Formació i la Recerca.

• 13/11/2019. Visita guiada a la Casa de Cultura a càrrec de CélineXicola. FFita coordina i dóna suport logístic. Casa de Cultura. 50 persones.

Col·laboració de la Fundació en aquesta activitat per a explicar la vinculació de Fita amb la Casa de Cultura.

• 19/11/2018. Acollim la presentació del núm 317 de la Revista de Girona (cessió d’espai).

• 21/11/2019. Presentació del llibre d’Edu Sívori en homenatge a JMaUyà, acompanyat d’una exposició de dibuixos. Sala Seu.

Aquesta activitat serà un reconeixement a JMaUyà per la seva tasca en els cursos del Flâneur durant 11 anys a la Fundació Fita.

• 22/11/2019. Visita a la Casa-taller de Domènec Fita de l’escola de Montjuïc.

• 3/12/2019. Taula rodona-debat “Art i precarietat. La creació crítica en temps convulsos”, a càrrec de Magdala Perpinyà i Jordi Font. Activitat emmarcada dins del projecte Diàlegs 4. Sala Seu.

• Del 16 de desembre de 2019 al 15 de gener de 2020. Exposició BEYOND LIMITS, de l’IES Santiago Sobrequés. Cessió d’espai. Sala Fita.

ACTIVITATS EN PROCÉS:

• Preparació de les noves edicions del “Flâneur”: flâneur a la porta i flâneur a la cuina
  • Preparació de les exposicions FITA | BLOC i CARTELLS

Volem destacar que les activitats que han tingut més èxit han estat aquelles que han comptat amb la col·laboració de diverses entitats.